KURS, Talks & workshops MED FOKUS PÅ self compassion, pust og stressmestring.

Jeg holder foredrag om hvordan du kan finne livskvalitet og stå i livet slik det er.

Å overleve og leve er 2 vidt forskjellige ting, med rette teknikker, fokus på pust og å samle deg kan du lære deg elske livet, eller våge å leve uten stress og  dårlig samvittighet. Å gjemme seg bak samfunnets restriksjoner og normer er ikke opphav til utmattelsen, men det er redselen for hva som skjer når man får kontakt med sin indre ro som er den virkelige fienden, velkommen til et foredrag med fokus på din egen kraft.

 

Datoer/ Datum Events/ Talks & Foredrag höst 2018:

 

  • Animal Rights March Oslo, 24- 26 augusti 2018

30171892_769429963254118_6405799996172535858_o.jpg
39004261_1866910273390060_7101312838605471744_o.jpg

 

Monica Charlott Rundqvist: 

Et foredrag om kunsten ved å balansere mellom aktivisme og sunn egoisme. 
Hun har erfaring med hvordan takle utmattelse, mental trening og hvordan du kan bruke enkle teknikker for å sortere inntrykk og aktiv hvile slik at du kan stå trygt plantet med begge bena på jorden.
Velkommen til et kjærlighetsfylt foredrag om å ta vare på hele deg slik at du også kan gjøre mye for dyrene!

https://www.facebook.com/events/256831184934304/

 

1098093_10151499967256198_1100193289_n.jpg

 

STRETCHNING & STRESSHANTERING PÅ JOBB

Pust, Prana Yama & Breathe Work, kärt barn har många namn, vad händer när vi andas aktivt är en individuell upplevelse, men har ett enorm kollektiv effekt.

När vi inte andas, stryper vi själva källan till liv, när vi inte andas, stoppar allt i värsta fall dör vi….

Förebygga eller sänka sjukdoms dagarna för dina anställda?

Ta kontakt för en lösning som passar in i din vardag.

All forskning visar att Yoga och enkla stretch och andningsövningar på jobb, sänker puls, sjukdom och stress och ökar effektivitet, fokus och trivsel.

Få en arbetsdag fylld med helhjärtat engagemang med Minfulness på jobb!

 

 MINDFULNESS ETT LIV I NÄRVARO

“Your vision will become clear only when you look into your heart. Who looks outside, dreams. Who looks inside, awakens.” – Carl Jung

Kapaciteten för personlig transformation finns i var och en av oss, men det är ofta dolt under ytan och försummas av de krav och rutiner i vårt dagliga liv. Din andning är en liten men högst viktig ingrediens för en frisk kropp och god hälsa,  genom att bli mer nyfiken och mer medveten om hur du andas eller utöva medveten närvaro i din vardag kan leda till extraordinär omvandling.

Forskning, vården och militären är bara en bråkdel av alla som omfamnar Mindfulness

Mindfulness betyder medveten närvaro, närvaron är ett resultat att man tar kontroll över sin andning med genom enkla andnings övningar och kropps medvetande.

Mindfulness har numera blir ett hushållet namn, men även om det är snabbt ökar i popularitet i västvärlden, särskilt när det gäller psykologi, är Mindfulness inte ett nytt koncept. Mindfulness blir i dag räknad för att vara en del av både traditionell psykologi, där syftet är att lindra fysiska och mentala besvär som depression eller ångest. Inom vården anses Mindfulness vara en viktig nyckel för rehabilitering och lindring av fysiska och kroniska sjukdomar, med fokus på att psyke och sinne går hand i hand.

Generellt sätt anses Mindfulness att höja nivåerna av långsiktig välbefinnande och tillfredsställelse.

Många anser Mindfulness att ha sitt ursprung buddhismen, men i dag vet man att redan innan Buddhas födelse vid ca 2500 år sedan, har man nedteckningar på  att så långt tillbaka som till 5000 år sedan praktiserades hinduistisk yoga en rad meditationer, av vilka några involverade Mindfulness.

Även om många har försökt är inte Mindfulness en Trademark eller varumärke och det finns heller ingen uppfinnare som äger Mindfulness.

Mindfulness är en kvalitet av närvaro som är inneboende i alla människor, medvetenhet är en naturlig och vacker kvalitet av att vara människa som inte kan begränsas till en viss tradition eller land.

Som behandling sprider Mindfulness som eld i torrt gräs, och anses vara en mycket effektiv behandling mot trauman , så bra att Amerikanska Defence Departement förespråkar yoga och andnings övningar (Breahte Work) Prana Yama i sin rehabilitering av krigsveteraner.

Det anses att i redan 2020 vill  folksjukdom nr ett i välden vara stress, ångest och depressioner och förvålla enorma social ekonomiska besvär, ohälsa. All forskning visar att Mindful Yoga och andningsövningar7 prana yama, och avspänning/ yoga nidra  har större effekt på Posttraumatisk Stress Syndrom en antidepressiva. I så stor grad att det nu erbjuds som behandling i stället för medikament inom det amerikanska försvaret, amerikansk försvar har som alla andra militanta traditioner insett nyttan av fokus genom andning, meditation och yoga och nu utbildas ledare i alla ledd till att leda sina manskap i Prana yama, yoga och meditation.

Navy Seals, amerikanska flottans attackdykare och specialförband, anammar sig endast av teknik som fungerar och inget annat, Navy Seals är inga fluffiga New – Age -människor men, tränar sina soldater med fokus och lugn innan kamp.

För över 5000 år sen var yoga endast för munkar och en hemlig tradition, den blev först tillgänglig för folket efter att en Indisk regent övertygade en mästare inför en hemlig munk orden till att träna prinsens soldater i Yoga för att ge disciplin, fokus och styrka. Sen dess har yogan spridit sig och vi i västen har länge sökt till yoga för inre ro och fysisk styrka. I västen har vi valt att dela upp yogan, och anammat yoga som träning med fokus på fysisk yoga/ asanas. Asanas bara är en liten del, andningen, Prana yama är en annan del, detsamma är Mindfulness. Det som är så underbart med Mindfulness är att det inte krävs att du skall yoga eller åka till ett studio för att träna upp ditt närvarande, men det är självklart mycket enklare att nå ett djupare tillstånd av inre ro och fokus vid hjälp av en erfaren lärare.

 

Mindfulness praxis i dag innebär man på kort tid och med enkla metoder med extrema resultat.

Fördelar med aktiv andning & Medveten närvaro:

  • fokus
  • lugn
  • överblick
img_20170223_112335_840-e1491210752735-kopi.jpg

 

Att leva ett liv i medvetenhet / mindfulness är så mycket enklare en du tror, så här gör du:

  • Öva självmedkänlsa genom egenvård tjugo minuter per dag, yoga, mindfulness, bad, bastu, dansa, skapa något som ger dig energi och personlig glädje
  • Anta en attityd av tacksamhet, fokusera på vad du är tacksam över, varje kväll, tänk på 3-5 saker du är tacksam för
  • Var stilla – Andas
  • Logga ut av mobilen och in i ditt liv, det finns ingen App för lycka